Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - www.powiatmlawski.pl
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Przejdź do: www.powiatmlawski.pl
Treść strony
PROCEDURA i ZASADY przyjmowania klientów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mławie
Zasady ogólne
Procedura przyjmowania klientów uwzględnia i zapewnia realizację zasady równości szans w dostępie do udzielanej pomocy.
Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne, bezpłatne i odbywa się bez skierowania.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mławie jest placówka właściwą do wydawania opinii dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół i placówek znajdujących się na terenie powiatu mławskiego.
Poradnia wydaje opinie dla dzieci i młodzieży nie uczęszczających do szkoły/ placówki zamieszkałych na terenie powiatu mławskiego:
- Mława,
- Szydłowo,
- Lipowiec,
- Szreńsk,
- Dzierzgowo,
- Stupsk,
- Radzanów,
- Wieczfnia,
- Strzegowo,
- Wiśniewo.
Terminy wizyt na badania diagnostyczne ustalane są w kolejności wpływu wniosków do sekretariatu. Klient umawiany jest na najbliższy wolny termin lub inny dogodny dla niego w godzinach pracy placówki.
Na wizytę w Poradni należy zabrać z sobą posiadane wyniki badań lekarskich, psychologicznych oraz książeczkę zdrowia dziecka, jeśli rodzic nie zabrał ich na pierwszą konsultację.
Niezgłoszenie się na wizytę w wyznaczonym czasie, bez wcześniejszego odwołania wizyty, powoduje konieczność ponownego oczekiwania w kolejce w Poradni.
Zgłoszenia do Poradni
- W celu umówienia wizyty w Poradni z dzieckiem , wypełnia się druk zgłoszenia /załącznik nr 1/ zawierający podstawowe dane o dziecku (imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, lub w przypadku braku numeru PESEL - seria i numer dowodu potwierdzającego jego tożsamość, klasa, szkoła, miejsce zamieszkania, telefon kontaktowy oraz informacje czy dziecko było badane w poradni). Druki zgłoszeń można otrzymać w sekretariacie Poradni oraz na stronie internetowej Poradni.
- Możliwe jest umówienie konsultacji bez dziecka w oparciu o zgłoszenie telefoniczne (rodzica lub opiekuna prawnego) lub w wyznaczone dni bez umawiania.
- Na pierwszą wizytę zgłasza się rodzic/ opiekun prawny i dziecko wraz z całą posiadaną dokumentacją (wyniki badań, prace dziecka, książeczka zdrowia, diagnozy psychologiczne, opinia szkoły itp.)
- W trakcie wizyty poddawana jest analizie zgromadzona dokumentacja, przeprowadzony zostaje wywiad na temat występujących u dziecka trudności. Rodzic uzyskuje podstawowe wskazówki do pracy z dzieckiem, niezbędne informacje na temat miejsc pomocy specjalistycznej lub zostają przeprowadzone badania psychologiczno-pedagogiczne w zależności od potrzeby.
- W przypadku potrzeby wydania opinii Poradni - rodzic wypełnia stosowny wniosek /załącznik nr 2/ uzasadniając go i określając odpowiednio w jakiej sprawie ma być wydana opinia po przeprowadzeniu badań.
- W przypadku potrzeby wydania informacji rodzic również wypełnia stosowny wniosek /załącznik nr 3/.
Diagnozowanie w Poradni
- Wydanie opinii poprzedzone jest badaniami diagnostycznymi w Poradni.
- W celu sporządzenia opinii możliwe jest wykorzystanie badań diagnostycznych przeprowadzonych w innych placówkach.
- W Poradni przeprowadza się w zależności od potrzeb diagnozę:
- psychologiczną,
- pedagogiczną,
- logopedyczną.
- Diagnoza psychologiczna obejmuje metody kliniczne ( obserwacja, wywiad, rozmowa z dzieckiem) oraz metody eksperymentalne ( m.in. standaryzowane testy psychologiczne). Celem diagnozy psychologicznej jest ocena rozwoju dziecka w różnych obszarach funkcjonowania: intelektualnym, emocjonalnym i społecznym.
- Diagnoza pedagogiczna obejmuje:
- ocenę poziomu opanowania wybranych umiejętności szkolnych;
- ocenę rozwoju percepcji słuchowej;
- ustalenie obszarów niepowodzeń dydaktycznych (funkcjonowanie dziecka na lekcjach) i społecznych (pozycja dziecka w grupie);
- analizę i opracowanie wniosków z diagnoz cząstkowych, opracowanie założeń diagnozy prognostycznej- przewidywanych kierunków rozwoju.
- Diagnoza logopedyczna jest opracowywana przez logopedę w stosunku do dzieci z opóźnionym lub zaburzonym rozwojem mowy. Logopedyczne badanie mowy obejmuje:
- wywiad środowiskowy;
- badanie budowy i sprawności narządów mowy;
- badanie czynności nadawania mowy;
- orientacyjne badanie słuchu;
- badanie rozumienia mowy.
Opiniowanie
- Na wniosek obydwojga rodziców/ opiekunów prawnych dziecka Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię poradni także w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia - także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna, na wniosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
Opinia poradni zawiera:
- oznaczenie poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- podstawę prawną wydania opinii
- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia , którego dotyczy opinia,jego numer PESEL, w przypadku braku numeru – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły lub przedszkola oraz oznaczenie klasy lub grupy , do której dziecko lub uczeń uczęszcza;
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia , w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii
- stanowisko w sprawie , której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia , które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu
- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów , którzy sporządzili opinię
- podpis dyrektora Poradni
W przypadku gdy opinia dotyczy dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia , na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko lub uczeń uczęszcza.
Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia lekarskiego nie jest możliwe wydanie opinii w określonym wyżej terminie, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od złożenia zaświadczenia lekarskiego.
Opinie nie odbierane osobiście przez rodziców są wysyłane pocztą na adres domowy.
Warunki wydawania opinii w sprawie specyficznych trudności w nauce (dysleksji).
- Warunkiem wydania opinii w sprawie specyficznych trudności w nauce jest spełnienie wszystkich wymienionych niżej kryteriów:
- o potwierdzenie występowania istotnych trudności w czytaniu i pisaniu ( bardzo duża ilość błędów w pisaniu, istotne trudności ze stroną graficzną pisma, tempo i technika czytania znacznie obniżone w stosunku do wieku itp.);
- o wykluczenie istotnych wad wzroku i słuchu;
- o wykluczenie, że trudności w nauce występują na tle ogólnie obniżonych możliwości intelektualnych;
- o potwierdzenie w badaniach diagnostycznych występowania deficytów rozwojowych będących przyczyną występowania błędów;
- o potwierdzenie, iż trudności w nauce nie wynikają z zaniedbania dydaktycznego i mają charakter rozwojowy tzn. zaburzenia były obecne od początku edukacji szkolnej;
- o potwierdzenie wystarczającego treningu w zakresie czytania i pisania oraz znajomości zasad pisowni.
- Pierwsza diagnoza jest badaniem kompleksowym. Wykonuje się diagnozę psychologiczną i pedagogiczną, a razie potrzeby również diagnozę logopedyczną.
- W szczególnych przypadkach podejrzeń występowania istotnych wad wzroku lub słuchu przed wydaniem opinii zaleca się wykonanie badań lekarskich.
- Opinia Poradni o specyficznych trudnościach w uczeniu się nie może być wydana uczniowi wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej i nie później niż przed ukończeniem klasy VI.
- Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego zadania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, opinia może być wydana uczniowi gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Nachtygaldata wytworzenia: 2009-04-09
- opublikował: Irena Gosikdata publikacji: 2008-07-15 08:44
- zmodyfikował: Irena Gosikostatnia modyfikacja: 2014-01-03 15:09